خطرات سود پرک ( سدیم هیدروکسید )

خطرات سود پرک


خطرات و عوارض سود پرک 

خطرات سود پرک یا سودا کاستیک هم مانند استفاده هایی که از این ماده ی ارزشمند می شود بسیار حائز اهمیت است ، در مقالات گذشته درباره اینکه سود پرک چه مزایایی دارد و کاربرد آن در صنایع مختلف را مورد بررسی قرار دادیم و حال باید بررسی کنیم که این ماده آیا آثار مخربی در صورت استفاده اشتباه یا رعایت نکردن نکات ایمنی ، فنی و بهداشتی ، ب جای می گذارد و آیا اصلا سود پرک برای بدن مضر است یا نه را با هم بررسی کنیم .

 


مشاهده صفحه زیر به درک بهتر موضوع کمک می کند :

سود پرک | سود سوزآور | هیدروکسید سدیم جامد


 

سود پرک بسیار خورنده است و برای جلوگیری از اثرات سوزانندگی آن باید نکات ایمنی مورد نیاز را رعایت کنیم ، از عوارض سود پرک می توان به این نکته اشاره کرد که این ماده به لایه های عمیق تر پوست نفوذ کرده و باعث ایجاد سوختگی شدید با زخم های عمیق می شود . شدت آسیب به غلظت محلول ، مدت زمان تماس ، بستگی دارد .

در صورت تماس سود پرک با چشم ، می تواند باعث مواردی از قبیل گلوکوم ، آب مروارید و کوری دائم شود . اگر از طریق دهان بلعیده شود  می تواند  سوختگی های خورنده شدید در بافت مری ایجاد نموده و هم چنین در صورت بلع کامل باعث همین تاثیرات در معده نیز می گردد.

استنشاق سود می تواند موجب تحریک دستگاه تنفسی شده و در نهایت به بیماری منجر می شود . نشت گاز از سدیم هیدروکسید در محل های بسته ، ممکن است موجب انسداد ریوی و بسته شدن راه های هوایی افراد شود .

اگرچه ترکیبی آتش زا نیست ولی در صورت تماس با مواد قابل احتراق ممکن است ، آتش بگیرد و در هر حال بهتر است از مواد آتش زا دور نگاه داشته شود .

سدیم هیدروکسید هم چنین می تواند سبب ایجاد خورندگی کف پوش های چوبی و سطوح رنگ شده نیز گردد .

 

سوختن دست با سود کاستیک

 

نکات ایمنی و کمک های اولیه

نکات ایمنی

به دلیل خطراتی که هنگام کارکردن با هیدروکسید سدیم وجود دارد ، رعایت دستورالعمل های ایمنی ، برای استفاده از این ماده الزامی می باشد . یکی از نکات مهمی که در هنگام استفاده از سدیم هیدروکسید باید به آن توجه کنیم رعایت نکات ایمنی هنگام رقیق سازی و انحلال این ماده می باشد.

آب استفاده جهت رقیق سازی باید ولرم باشد و دمای حدود 27 الی 38 درجه سانتی گراد داشته باشد . استفاده از آب داغ و آب سرد برای رقیق سازی سدیم هیدروکسید مجاز نیست . اضافه کردن هیدروکسید سدیم به محلول ، سبب افزایش دمای محلول می شود ، اگر سدیم هیدروکسید فقط به یک نقطه از محلول اضافه شود ، باعث می شود غلظت و دمای مایع در آن نقطه افزایش یابد و این کار ممکن است موجب بروز فوران و یا به وجود آمدن ترشحات و ذرات خطرناک گردد .

 

مثلث خطر هیدروکسید سدیم

 

کمک های اولیه

 پوست

سریعاً کلیه لباس های آلوده را از بدن خارج می کنیم و محل آلودگی را با آب فراوان شستشو می دهیم ، سپس با محلول کلرید آمونیوم%5شستشو می دهیم .

چشم

در صورت تماس با چشم ، برای جلوگیری از آسیب جدی باید سریعاً چشم  را با آب فراوان شستشو دهیم و بلافاصله اورژانس را مطلع نماییم

تماس گوارشی

هرگز به فردی که هوشیاری ندارد ، چیزی ندهید، در صورتی که هوشیار است ، دهانش را به طور کامل با آب شستشو دهید و بلافاصله فرد مصدوم را به اورژانس منتقل نمایید .

استنشاق

ابتدا از ایمن بودن مطمئن شده و از وسایل حفاظت فردی مناسب استفاده کرده و سپس فرد را از محل آلودگی خارج کرده و هوای تمیز منتقل می کنیم ، چنانچه فرد به سختی نفس می کشد، بلافاصله به وی تنفس مصنوعی دهید و اورژانس را مطلع کنید .


منبع : گروه تحقیق و توسعه واحد پرک شیمی


 مطالعه مقالات زیر به شما پیشنهاد می گردد 

♦ چرا سود پرک

♦ نحوه شستشو با سود پرک ( سود سوزآور )

 سود پرک را از کجا می توان تهیه کرد

 6 نقش کلیدی سود پرک در صنعت

 

۵
از ۵
۲۰ مشارکت کننده

نظرات شما با احترام و در کمترین زمان ممکن پاسخ داده خواهد شد

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش