3 کاربرد معمول و مهم هیدروکسید سدیم

از هیدروکسید سدیم چه استفاده ای می شود


3 کاربرد اصلی سدیم هیدروکسید 

مقدمه

سدیم هیدروکسید یا سود سوزآور یا NaOH ماده ای قلیایی و بسیار قدرتمند است که خواص و کاربردهای بیشمار آن در حوزه های مختلف صنعت ثابت شده است ، این ماده با قابلیت انحلال بالا براحتی در آب حل شده و جاذب رطوبت و دی اکسید کربن هواست ، مقالات زیادی درباره سدیم هیدروکسید خوانده اید و در این پست قصد داریم 3 کاربرد اصلی هیدروکسید سدیم را با شما به اشتراک بگذاریم تا با ارزش این محصول بیشتر آشنا شوید . پس بدون معطلی به سراغ کاربردهای این ماده می رویم :

1 . هیدروکسید سدیم پاک کننده ای قدرتمند

یکی از کاربردها یا ویژگی های مهم و انحصاری هیدروکسید سدیم ، قدرتی است که این ماده در تمیز کردن یا به صورت صحیح تر ، پاک کنندگی دارد . حال ، سوال اینجاست که منظور از پاک کنندگی در این محصول چیست ! این ماده توانایی قابل ملاحظه ای در این امر دارد . هیدروکسید سدیم می تواند بطور خاص باعث انتقال چربی سخت شود و از تجمع چربی که باعث مسدود شدن زهکش ها در صابون محلول می شود گردد ، از آنجایی که این ماده نسبت به سایر مواد در دسترس ، مقرون به صرفه تر است و قدرت پاک کنندگی بیشتری دارد در صنعت برای تمیز کاری انتخاب بجایی می باشد . در ادامه با پرک شیمی همراه باشید...

 


خواندن این مقاله هم به شما پیشنهاد می گردد :

سود پرک | سود سوزآور | هیدروکسید سدیم جامد | Caustic soda flakes


 

استفاده از هیدروکسید سدیم برای تمیز کردن و پاک کنندگی همچون سایر مواد نیاز به رعایت اصول ایمنی است چرا که به هر روی این ماده نیز یک ماده شیمیایی است و همانطور که می دانید مواد شیمیایی باعث سوختن پوست انسان می شوند و در صورت استنشاق یا بلع باعث آسیب داخلی شدید می گردد . همچنین این ماده دارای بخاراتی است که اگر اجازه نفوذ در چشم را داشته باشند ، به شدت آسیب زا و دارای عوارض غیر قابل جبرانی است .

در مقیاس خرد ، سدیم هیدروکسید با از بین بردن پروتئین ها و اسید های نوکلئیک ، اکثر ویروس هایی که با آن تماس بگیرند را غیر فعال می کند و از بین می برد . از سوی دیگر این ماده به دلیل کارائی آن در نابودی میکروارگانیسم ها ، به عنوان بخش مهمی از بهداشت در صنعت پزشکی استفاده می گردد . همچنین این ماده شیمیایی ، قارچ ها ، مخمرها و اندوتوکسین ها را هم از بین می برد .

2 . استفاده از هیدروکسید سدیم در صنعت دارو

همانطور که در بخش اول گفتیم هیدروکسید سدیم به عنوان ماده پاک کننده استفاده می گردد و از جهتی هم خطر ساز می باشد و برای انسان در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی مضر است ، حال نکته جالب این است که از این ماده استفاده همه جانبه ای هم به عنوان یک ماده دارویی ارزشمند می شود .

این ماده پایه ثابت تشکیل دهنده بسیاری از داروهای ضد انعقاد است و در نسخه های نگهدارنده کلسترول بخش مهمی از اجزاست ، یکی از مواد مورد نیاز در ساخت مسکن های معمول درد است . برخی از تجویزهای رایج هیدروکسید سدیم به عنوان یک ماده غیر فعال عبارتند از : آسپرین در دوزهای پایین ، سیکوبنزاپرین هیدروکلرید ، دیکلوفناک سدیم ، میسروپروستول و Cyclobenzaprine aydrochloride ، Misoprostol ، Divalproex ، Didanosine ، Edarbyclor ، Nexium و Sutent

 

دریافت نمک خوراکی از سدیم هیدروکسید

 

3 . استفاده از سدیم هیدروکسید در حوزه زیبایی

هیدروکسید سدیم در رقت های پایین (5%) ، معمولا در محصولات زیبایی زیر یافت می شود :

 

  • صابون سازی
  • اسپری مو
  • عطرها
  • پودرهای پا
  • محصولات مراقبت از ناخن
  • آرایش
  • رنگ مو
  • محصولات اصلاح
  • شامپوها
  • رفع موهای زائد
  • روغن های آفتاب گردان
  • اتو مو شیمیایی

 

گنجاندن هیدروکسید سدیم در بسیاری از محصولات زیبایی به توانایی آن در تثبیت PH سطح نسبت داده می شود ، این ماده در محصولات مو ، محیط اسیدی کمتری برای پوست سر ، پوست و مو ایجاد می کند . اثر تسطیح هیدروکسید سدیم به تنظیم تاثیرات خارجی کمک می کند که سطح PH سالم را تغییر بدهند .

هیدروکسید سدیم در صابون ، یکی از مواد کلیدی و بسیار مهم است . این ماده طی فرآیندی با چربی ها و تری گلیسیرید ها یا همان روغن ها واکنش ایجاد می کند تا صابون تشکیل شود . در واقع هر فرآیندیکه طی آن چربی ها با هیدروکسید سدیم واکنش دهند به صابونی شدن می انجامد .  حاصل این فرآیند صابونی شدن و تبدیل شدن به صابون و گلیسیرین است که کاری نسبتاً آسان می باشد و حتی با بالا بردن حرارت می توان انجام این فرآیند را به حداقل زمان رساند . 

یکی از کاربردهای این نوع صابون ها در مهار کردن آتش است که طی آن روغن قابل اشتعال تبدیل به صابون غیر قابل اشتعال می شود و چون یک واکنش پذیرنده گرما می باشد باعث می شود که آتش سریعتر مهار شود . بنابراین نمی توان از این مسله چشم پوشی کرد که واکنش صابونی شدن توسط سدیم هیدروکسید یکی از مهم ترین کاربردهای این ماده ارزشمند است .

به عنوان یک مثال متداول ، استعمال آن برای پاکسازی و مطبوع کردن مخلوط روغن های باقیمانده روی دست ها پیشنهاد می شود .

جمع بندی 

سدیم هیدروکسید کاربردهای بسیاری دارد اما در این مقاله سعی بر این بود که با 3 کاربردمعمول و مهم هیدروکسید سدیم آشنا شویم که می توان گفت از مهمترین کاربردهای سدیم هیدروکسید است . هیدروکسید سدیم پاک کننده ای بسیار قدرتمند است همچنین استفاده از هیدروکسید سدیم در صنعت دارو و کاربرد آن در حوزه ی زیبایی را می توان در مقیاس گسترده مورد بررسی قرار داد . سپاس از همراهی شما با پرک شیمی ، چنانچه سوالی در رابطه با این موضوع داشتید با ما در میان بگذارید .


منبع : واحد تحقیق و توسعه


 مطالعه مقالات زیر به شما پیشنهاد می گردد 

3 مورد از رایج ترین خواص سود پرک یا هیدروکسید سدیم

♦ کنترل خوردگی توسط هیدروکسید سدیم ( NaoH )

♦ 10 واکنش شیمیایی سود پرک ( سدیم هیدروکسید )

۵
از ۵
۲۲ مشارکت کننده

نظرات شما با احترام و در کمترین زمان ممکن پاسخ داده خواهد شد

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش