اهمیت ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات و گندزدایی آن ها

علت ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات


روش و علت ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات

اهمیت ضدعفونی و گندزدایی میوه و سبزیجات و گندزدایی آنها یکی از مهمترین مسائلی است که امروزه و مخصوصا در زمان حضور میهمانی ناخوانده همچون کرونا شدیداً مورد تاکید قرار می گیرد ، مسلماً هر شخصی در خوراک مصرفی روزانه از میوه و سبزیجات استفاده کرده است ، و می دانید که برای مصرف این دست از مواد غذایی و مورد نیاز بدن ، باید قبل از استفاده آنها رو با دقت شستشو دهیم ، اما مسله ای که بسیاری از افراد نمی دانند این است که میوه و مخصوصا سبزیجات باید ضدعفونی شوند ، سپس مورد استفاده قرار گیرند ، از این رو در این نوشتار به شما خواهیم گفت که اصلا ضدعفونی کردن سبزیجات چه اهمیتی دارد یا چرا باید میوه و سبزیجات را ضدعفونی کرد ! با پرک شیمی همراه باشید تا پاسخ این سوالات را دریافت کنید .

 

بهترین روش ضدعفونی کردن سبزیجات

 


خواندن مقاله زیر به درک بهتر موضوع کمک می کند :

پراستیک اسید 15%

پراستیک اسید چیست ( نکات فنی و ایمنی )


 

در روزهای شیوع ویروس کرونا در جهان ، برای حفظ سلامت خود و خانواده و برای اینکه زنجیره انتقال کرونا ، شکسته شود ، بهتراست هنگام خرید میوه و سبزیجات نکات زیر را رعایت کنیم :

  1. هنگام خرید از میادین میوه و تره بار از دستکش و ماسک استفاده کنیم ، استفاده از دستکش به این دلیل است که هنگام جدا کردن میوه ها به طور مستقیم به میوه هایی که در معرض آلودگی هستند ، دست نزنیم .
  2. بسیاری از افراد ، قبل از خرید میوه آن را تست می کنند ، از انجام این کار باید خودداری کنیم ، زیرا میوه ها به شدت در معرض آلودگی هستند و حتما باید میوه و سبزیجات شسته و ضدعفونی شوند و سپس مورد استفاده قرار گیرند .
  3. بعد از خرید باید کیسه های پلاستیکی که میوه ها در آن قرار داشتند تعویض کرد و دور انداخت و یا از کیسه های پارچه ای قابل شست و شو استفاده کنیم . ماندگاری ویروس کرونا بر روی کیسه های پلاستیکی به مدت 2 تا 3 روز است .
  4. برای مصرف میوه و سبزیجات باید حتما و به دقت آن ها را ضدعفونی کنیم تا از طریق مصرف آن ها به بیماری کرونا مبتلا نشویم .

ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات با پراکسی استیک اسید :

پراستیک اسید مایعی بی رنگ و با بوی تند شبیه سرکه می باشد ، این ماده یک ضدعفونی کننده وسیع الطیف بوده و قدرت باکتری کشی ، ویروس کشی و قارچ کشی و ... دارد . این محصول به صورت غلیظ بوده و به هنگام استفاده باید آن را با آب سرد رقیق کنیم . این محصول در دماهای نسبتا پایین 7 الی 14 درجه سانتی گراد فعال می باشد و با افزایش دما از فعالیت آن کاسته می شود و حتما بایستی با آب سرد رقیق گردد . وزارت بهداشت خیلی از کشورها به شهروندان توصیه می کند که سبزیجات را فقط با مقداری آب بشویند و بعد استفاده کنند ولی در کشور ما چنین توصیه ای نمی شود ، زیرا بعضی از سبزیجات در ایران با آب فاضلاب آبیاری می شوند و این باعث بوجود آمدن آلودگی هایی روی سطح میوه و سبزیجات می گردد . کاربرد پراستیک اسید در ضدعفونی بسیاری از صنایع غذایی به اثبات رسیده است ، براساس تاییدیه های بین الملی دارای حد مجاز خوراکی بوده و قابلیت استفاده در غذا و صنایع غذایی را دارد . به عبارتی این ماده بر روی مواد غذایی بی اثر بوده و به عنوان موثرترین اکسیدکننده پس از ازن در صنعت معرفی شده است .

 

نحوه صحیح ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات

 

در تاییدیه های جهانی اثبات گردیده است که این ماده برای ضدعفونی سبزیجات کاربرد داشته و احتیاجی به آب کشی نمی باشد و باقی مانده آن در محیط تا رقت ppm  100 مجاز می باشد ، در واقع به دلیل تجزیه شدن این ماده به آب و دی اکسید کربن ، نیازی به آب کشی میوه و سبزیجات نمی باشد . از پراستیک اسید جهت ضدعفونی کردن سبزیجات و میوه هایی مانند کاهو و توت فرنگی ، بدون تغییر در طعم و مزه آن ها استفاده شده است و نتایج کاملا خوبی در افزایش ماندگاری و ضدعفونی آن ها استفاده شده است به طوری که با غلظت ppm200 از این ماده ، حدود 99 درصد از آلودگی های طبیعی کاهو و توت فرنگی کاهش یافته است . آلوارو و همکاران (2009) در تحقیقی که بر روی سبزیجات تازه مصرف ، انجام دادند ، نشان دادند که در مقایسه بین هیپوکلریت سدیم و پراستیک اسید در ضدعفونی گوجه فرنگی ، فلفل شیرین و خیار ، تاثیر نگهداری ماده پراستیک اسید به مراتب بیشتر از ماده دیگر بوده است . از این رو این محصول جزء قوی ترین و سالم ترین محلول های ضدعفونی کننده بوده و به دلیل استفاده از مواد دارای گرید غذایی ، برای سلامتی انسان بدون ضرر است .

روش استفاده از پراستیک اسید تولیدی شرکت پرک شیمی ، جهت ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات :

برای اینکه بهترین روش ضدعفونی کردن میوه و سبزی را انجام دهید ، بهتر است به مراحل زیر توجه کنید :

  1. ابتدا گل و لای و برگ های زرد و پلاسیده را جدا کنید ، چوب و ساقه های اضافی را بچینید و اگر سبزی گل زیاد دارد ، ابتدا گل و لای آن را به خوبی با آب شست و شو دهید .
  2. بهتر است سبزی ها را با آب سرد و یا ولرم بشویید تا برای مدت بیشتری تازه بماند
  3. روی سبزیجاتی مانند تربچه ، شلغم ، هویج ، چغندر و ... قبل از شست و شو برس یا فرچه بکشید تا سطح شان خوب تمیز شود .
  4. بعد از اینکه گل و لای و آلودگی های سطحی را با آب شستیم ، یک پیمانه پر از درب ظرف محصول را به 2 لیتر آب سرد (10لیوان) اضافه کرده و میوه و سبزیجات را به مدت 5 الی 10 دقیقه در آن قرار داده و سپس در صورت دلخواه آب کشی نماید . جهت ضدعفونی کردن مواد پروتئینی مانند گوشت ، مرغ و میگو و ... از همین روش مصرف استفاده نمایید با این تفاوت که زمان غوطه وری 2 دقیقه می باشد .

 

روش صحیح شستشو و ضدعفونی کردن سبزیجات

 

نکته : در صورتی که به حجم بیشتری از آب نیاز داشته باشید باید نسبت ها را تغییر دهید مثلا برای 4 لیتر آب باید 2 درب از محصول را استفاده کنید .

اهمیت ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات و گندزدایی آن ها را آموختید، اگر شما هم از جمله کسانی هستید که حتما باید سبزی را قبل از مصرف ، ضدعفونی کنند ، می توانید از ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات این شرکت استفاده کنید ، جهت خرید محصول حتما با راههای ارتباطی پرک شیمی تماس حاصل فرمایید . 


 

جهت سفارش و خرید ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات با ما (34733364 - 083) تماس بگیرید

 


R&D group


 مطالعه مقالات زیر به شما پیشنهاد می گردد 

9 نکته ضروری هنگام استفاده از مواد گندزدا و ضدعفونی کننده

♦ مزایای استفاده از پراستیک اسید در فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب

♦ استفاده از پراستیک اسید در مزارع پرورش ماهی

♦ مختصری درباره کاربرد پراستیک اسید در صنعت نفت و گاز

 

۵
از ۵
۲۵ مشارکت کننده

نظرات شما با احترام و در کمترین زمان ممکن پاسخ داده خواهد شد

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش