جوهر نمک و کاربردهای آن در زندگی و صنعت

 

جوهر نمک و کاربردهای آن در زندگی و صنعت


جوهر نمک و کاربردهای آن در زندگی و صنعت عنوانی است که در این مقاله مختصر و مفید به آن می پردازیم . جوهر نمک یا هیدروکلریک اسید برای اکثر مردم ماده ای بسیار آشنا و کاربردی است و کمتر کسی است که نام این ماده را نشنیده باشد ، اما با وجود این شناخت نکاتی درباره کاربردهای این ماده در زندگی و صنعت وجود دارد که حتما باید بدانید . بحث ما درباره یک محلول شفاف ، بی رنگ و با بوی تند می باشد ، یک اسید معدنی خورنده و صدالبته خطرآفرین که یکی از پرکاربردترین اسیدها در صنعت می باشد ضمن اینکه کاربرد خانگی نیز دارد.

 


مشاهده صفحه زیر به درک بهتر موضوع کمک می کند :

اسید کلریدریک - جوهر نمک


 

جوهر نمک به علت قابلیت جرم زدایی بالایی که دارد ، برای تمیز کردن سطوح مختلف ، مانند سرویس های بهداشتی ، سرامیک ها ، کاشی و موازییک ها می تواند ، مورد استفاده قرار گیرد ، اما باید به این نکته توجه کنیم که این ماده هرگز برای شستن سنگ های مرمری ، آهکی و فلزی استفاده نکنیم . هیدروکلریک اسید در معده نیز وجود دارد و به هضم غذا کمک می کند .

 

ریختن جوهر بر روی سنگ

 

هنگام استفاده از جوهر نمک عنوان شوینده در منزل ، حتما باید آن را رقیق کنیم . برای رقیق کردن ، 10 قسمت از اسید را به 1 قسمت آب اضافه می کنیم ( دقت داشته باشیم که باید حتما اسید را به آب اضافه کنیم ) و خوب مخلوط می کنیم ، برای این کار از ظروف پلاستیکی استفاده می کنیم . بعد از مخلوط کردن می توان با اسپری و یا برس آن را بر روی سطح پخش کنیم . اسید هیدروکلریک یا همان جوهر نمک برای دستگاه تنفسی بسیار آزار دهنده می باشد و بنابراین سعی کنید هرگز از این ماده در مکانهایی که بسته است استفاده نکنید و حتی در مکانهایی که تقریبا هم بسته باشد حتما" از تهویه ی مناسب استفاده کنیم . هرگز آن را با شوینده ها و مواد شیمیایی اکسید کننده مانند وایتکس ( سدیم هیپوکلریت ، سفید کننده ) یا پتاسیم پرمنگنات مخلوط نکنیم زیرا طبق واکنش زیر گاز کلر تولید می کند که بسیار خطرناک می باشد و خیلی سریع شخص را دچار مسمومیت جدی ( مسمومیت با گاز کلر ) می کند .

NaClO + 2HCl  H2O + NaCl + Cl2

KMnO4 + 16HCl ⟶ 2MnCl2 + 8H2O + 2KCl + 5 Cl

نمک تولید شده از این مواد خطرناک نیست اما کلر به محض اختلاط از محلول جدا می شود و به هوا منتشر می گردد ، گاز کلر ( chlorine ) بسیار واکنش پذیر می باشد . زیرا پیوند بین دو اتم کلر بسیار ضعیف است .

 

احساس مسمومیت با گاز کلر

 

هیدروکلریک اسید در صنعت نیز کاربردهای فراوان و گسترده ای دارد که در این جا به مواردی از آن اشاره می کنیم :

اسید شویی : هیدروکلریک اسید می تواند برای حذف زنگ آهن مورد استفاده قرار بگیرد و اکسیدهای فلزی انباشته شده روی سطوح فلزی را پاک کند . علاوه بر این از این خاصیت جوهر نمک می توان برای پاک سازی ، تمیزسازی فلزات و حذف ناخالصی ها استفاده نمود ، حذف ناخالصی ها در فولاد ضد زنگ و آلیاژها و ... بسیار مهم می باشد . که حتما" باید مراحلی مانند اکستروژن ، رولینگ و گالوانیزاسیون صورت پذیرد . اسید سولفوریک نیز در اسید شویی مورد استفاده قرار می گیرد ، اما به دلایل زیر ، جوهر نمک از اسید سولفوریک برای اسید شویی مناسب تر است :

  1. زمان کمتربرای اسید شویی
  2. کارایی خوب در دماهای پایین
  3. بهبود بیشتر کیفیت سطح فلزات

 

تولید مواد معدنی و غیر آلی :

هیدروکلریک ، ماده ی مناسبی برای استفاده در تولید موارد زیر می باشد :  

کلسیم کلرید : از واکنش هیدروکلریک اسید ب آهک ، کلسیم کلرید تولید می شود . این ماده تولید شده ، نوعی نمک در صنایع غذایی به عنوان تثبیت کننده و حجم دهنده به محصولات غذایی اضافه می شود . افزودن CaCl2 به محصولاتی مانند نان ها و کیک ها می تواند علاوه بر تثبیت کنندگی و حجم دهندگی ، خاصیت ضد میکروبی نیز داشته باشد .

نیکل کلرید : این ماده در حمام های آبکاری به منظور انتقال یون های نیکل بنابر اهداف تزئینی و یا مقاوم سازی مورد استفاده قرار می گیرد .

روی کلرید : در گالوانیزسیون این ماده به دلیل قرار دادن پوششی از Zn آهن مورد استفاده قرار می گیرد .

آهن کلرید و پلی آلومینیم کلراید : این مواد در تصفیه ی آب و فاضلاب ، آب و آشامیدنی و تولید کاغذ به عنوان فلوکولانت و یا کواگولانت مورد استفاده قرار می گیرند .

تولید مواد آلی :

برای تولید ترکیبات آلی هم چون دی کلرواتان و وینیل کلرید ، در پلاستیک های PVC و پلی اورتان استفاده می شود . اسید هیدروکلریک در تولید تولوئن دی ایزوسیانتTDI  و متیل دی فنیل دی ایزوسیانات  MDI کاربرد دارد .

خالص سازی نمک خوراکی :

نمکی که از معادن سنگ نمک استخراج می گردد ، ناخالص بوده و همراهش گچ و فلزاتی ماند جیوه ، آرسنیک ، سرب و ... وجود دارد ، جوهر نمک به خوبی ناخالصی ها را جذب کرده و باعث تصفیه آن می شود . با کمک فرآیند تصفیه سازی ، نمک حاصل حاوی 97 الی 99 درصد سدیم کلرید خواهد بود که برای مصرف انسانی کاملا" مناسب می باشد .

صنایع غذایی :

هیدرو کلریک اسید در تهیه انواع محصولات غذایی مانند سیروپ ذرت ، برای استفاده از نوشیدنی ها ، شیرینی ها ، سس ها کچاپ و ... مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین به عنوان یک ماده ی اسید کننده در محصولات کنسرو شده ، آبمیوه ها و ... به منظور افزایش طعم و عطر و کاهش فساد به این محصولات اضافه می شود .

استخرها :

جوهر نمک به دلیل داشتن خاصیت اسیدی در استخرها به منظور حفظ PH در رنج قابل قبول مورد استفاده قرار می گیرد و یک تنظیم کننده PH محسوب می شود . علاوه بر این می تواند موجب تمیزی استخر نیز شود . PH  باید مقداری قلیایی و در محدوده 7.2 الی 7.6 قرار بگیرد . این PH موجب می شود تا مقدار کلر بهینه باشد و برای چشم و گوش و پوست خطر خورندگی نداشته باشد ، PH نباید کمتر از 7 باشد زیرا آب اسیدی موجب خورندگی و آسیب به پوست و چشم می گردد ، هم چنین باعث از بین رفتن خطوط استخر نیز می شود ، PHهای بالاتر از 8 نیز باعث کاهش فعالیت کلر می شود و می تواند رنگ آب را تغییر دهد و فیلترهای تصفیه را از کار بیاندازد . به همین دلیل بهینه کردن PH امری مهم محسوب می شود و هنگامی که آب استخر خاصیت قلیایی پیدا کرده باشد ، افزودن هیدروکلریک اسید برای تنظیم PH می تواند مفید باشد .

تمیزسازی آجرها :

برای تمیز کردن آجرها ، جوهر نمک گزینه مناسبی است زیرا آجرها با گذشت زمان محل مناسبی برای رشد انواع باکتری ها و کپک ها و ... هستند . برای این کار ابتدا اسید را رقیق کرده و سپس با کمک یک اسفنج بر روی سطح آجرها می کشیم و تمام لکه ها را از بین می بریم . برای تمیزسازی این لکه ها از هیدروکلریک اسید 10 درصد استفاده می کنیم و یک قسمت از اسید را به 9 قسمت آب اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم ( توجه : اسید به آب اضافه گردد . )

ساخت تیزاب سلطانی :

تیزاب از ترکیب اسید نیتریک و جوهر نمک با نسبت حجمی 1 به 3 تهیه می شود ، که کاربرد مهمی در بازیابی و استخراج طلا و پلاتین دارد .

جوهر نمک و هیدروژن پاکسید ، محلولی برای حل کرد طلا :

ترکیب هیدروکلریک اسید و هیدروژن پراکسید می تواند طلا را در خود حل کند و به همین خاطر در بعضی از شرایط از این محلول برای حل کردن طلا و بازیافت بعضی قطعات و بردهای الکترونیکی استفاده می شود .

تولید کلرید نقره :

یکی دیگر از کاربردهای جوهر نمک در بازیابی فلزات گرانبها ، رسوب دادن نقره از محلول نیتراتی است . کلرید نقره را می توان با نمک هم تولید کرد اما بسیاری از افراد به جای نمک از جوهر نمک استفاده می کنند .

حذف فلزات مزاحم :

می توان برای حذف فلزات مزاحم و جداسازی آن ها از فلزات گرانبها از جوهر نمک استفاده کرد ، برای مثال این اسید میتواند آهن ، آلومینیم ، سرب و قلع را در خود حل و آن ها را از فلزات کرانبها جدا کند . جوهر نم پر استفاده ترین اسید برای حذف فلزات مزاحم در بازیافت فلزات گرانبها از قطعات الکترونیک و حتی جواهرات و خاک طلاست .

ساخت استاتوس کلرید :

استاتوس کلرید محلولی برای شناسایی فلزات گرانبهای موجود در محلول هاست که نقش مهمی درز استخراج فلزات گرانبها دارد .

خنثی سازی پساب ها :

برای خنثی سازی پساب های بازی ، می توان از جوهر نمک استفاده کرد ، به دلیل ارزان بودن و در دسترس بودن . خطرات آن به اندازه اسید سولفوریک نیست و به اندازه اسید نیتریک هم دودهای سمی تولید نمی کند .

از دیگر کاربردهای جوهر نمک یا هیدروکلریک اسید می توان به برداشتن رسوب بویلرها ، صنعت ساختمان سازی ، پرداخت چرم و ... اشاره کرد .

 

 

مهمترین کاربردهای جوهر نمک

 

نکات ایمنی جوهر نمک :

هیدروکلریک اسید بخارهای اسیدی تشکیل می دهد . هم محلول و هم بخارات آن تاثیر خورنده برگشت ناپذیر بر بافت انسان با قابلیت تخریب اندام های تنفسی ، پوست و روده ها دارند . تجهیزات ایمنی مثل دستکش های لاستیکی یا PVC ، عینک های ایمنی محافظ چشم و کفش ها و لباس های مقاوم در برابر مواد شیمیایی برای به حداقل رساندن خطرات استفاده از جوهر نمک به کار می رود .

این ماده نمی سوزد . تماس با فلزات ، تولید گاز هیدوژن کرده که مخلوط این گاز با خطر آتش گیری هوا می تواند سبب انفجار شود . لازم است که از اسپری آب برای خنک کردن ظروف محتوی این ماده استفاده شود .

جوهر نمک و کاربردهای آن در زندگی و صنعت را مشاهده کردید و با نکات کار با این محلول کاربردی آشنا شدید ، از فواید آن آگاه شدید و راههای مقابله با خطرات آن را آموختید ، جهت خرید جوهر نمک به مقدار کلی و جزئی با راههای ارتباطی شرکت پرک شیمی تماس حاصل بفرمایید .

هر گونه سوال ، ابهام و مشکلی در مورد کاربردهای خانگی و صنعتی جوهر نمک ( اسید کلریدریک یا هیدروکلریک اسید ) داشتید ، همین پایین در قسمت نظرات ، نظر خود را با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما به سرعت پاسخگوی شما باشند .

 

جهت سفارش و خرید اسید کلرئیدریک ( جوهر نمک ) با ما (34733364 - 083) تماس بگیرید


منبع : R&D شرکت پرک شیمی


  مطالعه مقالات زیر به شما پیشنهاد می گردد 

♦ تیزاب سلطانی ( Aqua regia ) واکنش ها و کاربردهای آن

 روش ساخت اسید سولفوریک ( جوهر گوگرد )

 

 

 

۴
از ۵
۳۰ مشارکت کننده

نظرات شما با احترام و در کمترین زمان ممکن پاسخ داده خواهد شد

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش