کلر چیست و چه کاربردی دارد ؟

کلر-کلرین


کلر چیست و چه کاربردی دارد ؟

همه چیز درباره کلر

کلر در گروه هفتم جدول تناوبی ، جایگاهی را با عدد اتمی 17 و نشان Cl به خود اختصاص داده است . این ماده در گروه هالوژن ها قرار دارد .

کلر گازی است به رنگ زرد مایل به سبز و به میزان 5/2 مرتبه سنگین تر از هواست و بوی سمی و بسیار تند و بدی دارد . کلر از دسته عناصر گندزدا ، اکسیدکننده و سفیدکننده است .

کلر از دسته عناصر گندزدا ، اکسیدکننده و سفیدکننده است .

کاربرد کلر

کلر یکی از مهمترین عناصر در تصفیه آب است و در واقع می توان گفت مهمترین کاربرد کلر تصفیه آب آشامیدنی است ، به طوری که میکروب ها و باکتری های موجود در درون آب آشامیدنی را از بین می برد .

از آنجایی که این عنصر از لحاظ اقتصادی تقریبا به صرفه تر از دیگر عناصر گندزدا و ضدعفونی کننده است حتی به ذخایر  کمی از آب هم کلر افزوده می شود .

با این تفاسیر از میان همه ی روش های گندزدایی آب ، کلر و ترکیبات این ماده را می توان ارزان ترین عامل از بین بردن آلودگی ها دانست .

تمامی آب هایی که برای آشامیدن استفاده می شوند ، باید توسط کلر باکتری زدایی شوند .

کلر یکی از مهمترین عناصر در تصفیه آب است و در واقع می توان گفت مهمترین کاربرد کلر تصفیه اب آشامیدنی است ، به طوری که میکروب ها و باکتری های موجود در درون آب آشامیدنی را از بین می برد .

اما سوال اینجاست !

چه مقدار کلر برای گندزدایی و ضدعفونی آب لازم است ؟

مقدار کلر مورد نیاز به کیفیت شیمیایی و فیزیکی و بیولوژیکی آب مورد نیاز بستگی دارد .

کلرزنی – سیستم های کلر زنی – کلراسیون آب

سیستم های کلر زنی

  1. کلرین (گاز کلر CL2)

  2. هیپوکلریت کلسیم Ca(OCl)2

  3. هیپوکلریت سدیم (NaOCl)

برای کلراسیون آب ( کلر زدن به آب ) از هیپوکلریت کلسیم  Ca(OCL)2 با نام مستعار پرکلرین استفاده می شود و البته در مواردی هم از هیپوکربنات سدیم NaOCl استفاده می شود که مقدار زیادی از کلر را آزاد می کند و 65 تا 70 درصد از وزن کلر فعال را داراست .

 


خواندن این مقاله به شما پیشنهاد می گردد :

گندزدایی با آب ژاول بهتر است یا پرکلرین ( کلر )


 

 

چگونگی اضافه کردن کلر به آب

واکنش هیپوکلریت سدیم در آب تقریباً به سرعت انجام می شود ، به این صورت که وقتی این ماده به آب اضافه شد خیلی سریع به صورت کلر و اسید HoCl و هیپوکلرین ClO شکل می گیرد و باقیمانده آن به صورت کلر آزاد یافت می شود . در صورت نبود مشکل خاص و مناسب بودن کیفیت آب مقدار 3 تا 5 میلی گرم در لیتر ، کلر اضافه می گردد . اما اگر عملیات گندزدایی ( ضدعفونی ) به طوری است که باید از حداکثر میزان کلر استفاده شود باید دست کم مقدار کلر مانده در آب بعد از 30 دقیقه 2 میلی گرم در لیتر شود ( مجموع یون کلریت بعد از 30 دقیقه ) . این همان مقدار کلر آزاد است .

مقدار کلر آزاد در آب مصرفی باید 0/5 – 0/2 ppm در نظر گرفته شود ( طبق گزارشات ) .

با توجه به دستور وزارت استاندارد جهانی مقدار مورد نیاز افزون کلرین به آب 2 الی 3 میلی گرم در لیتر است که طبق این دستور به جهت دستیابی به بیشترین رضایتمندی از آب مصرفی این مقدار به طور میانگین به 5 میلی گرم در لیتر هم می تواند افزایش یابد .

موثرترین شکل کلر ، برای نابود کردن باکتری ها ، اسید هیپوکلرو (HoCl) می باشد که باعث اکسیداسیون ( پاره کردن ) دیواره سلولی و در نتیجه تجزیه میکرو ارگانیزم ها می گردد .

یکی از مزایای کلر آزاد در مورد گندزدایی نسبت به مواد گندزدای دیگر این است که :

چون بعد از گندزدایی ممکن است آلودگی میکروبی دیگری ، شبکه لوله کشی آب را تهدید کند ، کلر آزاد آنقدر پایداری شیمیایی لازم را داراست که آلودگی های ثانویه ی بوجود آمده را نیز از بین ببرد . یعنی هم گندزدایی اولیه را انجام می دهد و مقداری هم برای گندزدایی ثانویه  از خود به جای می گذارد و در هیچ ماده ی گندزدای دیگری این قابلیت مهم وجود ندارد .

پرکلرین موجود در بازار در قالب های زیر موجود می باشد :

1 . هندی آکوافیت در قالب بشکه 45 کیلوگرمی

2 . ایرانی محصول شهرهای تبریز یا اصفهان و . . . در قالب بشکه 25 کیلوگرمی

جهت سفارش هر یک از این دو نوع محصول و دریافت استعلام قیمت بهترین پرکلرین موجود در بازار لطفا با شماره های ( 34733364-083 بازرگانی ) و ( 0918858763 مالی ) تماس حاصل فرمایید .


منبع : تیم تحقیق و توسعه

شرکت پرک شیمی


 مطالعه مقالات زیر به شما پیشنهاد می گردد 

♦ پراستیک اسید چیست ( نکات فنی و ایمنی )

۵
از ۵
۲۷ مشارکت کننده

نظرات شما با احترام و در کمترین زمان ممکن پاسخ داده خواهد شد

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش