استفاده از پراستیک اسید در مزارع پرورش ماهی

استفاده از پراستیک اسید در مزارع پرورش ماهی


کاربرد پر استیک اسید در استخرهای پرورش ماهی 

استفاده از پراستیک اسید در مزارع پرورش ماهی ، موضوعی مهم و حیاتی برای آبزیان خانواده ی ماهی ها می باشد ، از آنجا که تقاضای جهانی برای تولید محصولات با کیفیت ، اهمیت استفاده از ضد عفونی کننده های مناسب و بی خطر را بیشتر می کند ، برنامه های بهداشتی مناسب و انتخاب ضدعفونی کننده های موثر و دوستدار محیط زیست برای ایجاد امنیت زیستی کارامد ، موثر می باشد . قبل از هر ضد عفونی ، پاکسازی اولیه ضروری است . از بین بردن مواد آلی و غیر آلی مانع غیر فعال شدن محلول ضد عفونی کننده می شود و باعث بهینه سازی برنامه های بهداشتی خواهد شد . محصولات بر پایه پراستیک اسید می تواند به عنوان ضدعفونی کننده و کنترل کیفیت آب در سیستم های پرورش آبزیان استفاده شود و جایگزین مناسبی برای فرمالین ، T کلروآمین یا سولفات مس گردد .


مشاهده صفحه زیر به درک بهتر موضوع کمک می کند :

پراستیک اسید


 

پراستیک اسید در استخرهای پرورش ماهی

 

این ماده بر روی طیف وسیعی از میکروب ها ، باکتری ها ، قارچ ها ، ویروس ها ، اسپورها و... موثر می باشد . تاکنون هیچ گزارشی در خصوص مقاوم شدن میکروب ها و باکتری ها در برابر پراستیک اسید به دست نیامده و دانشمندان معتقدند با توجه به طیف وسیع اثرگذاری این ماده ، امکان مقاومت بسیار خواهد بود .

استفاده از پراستیک اسید در مزارع پرورش ماهی مزایای بسیاری دارد ، از جمله مزایای پراستیک اسید که این ماده را نسبت به سایر ضدعفونی کننده ها متمایز کرده است ، باقیمانده غیر سمی آن است باقیمانده این ماده در محیط زیست ، اکسیژن و اسید استیک است که در نهایت به آب و دی اکسید کربن تبدیل می شود و طبق نظر سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا EPA هیچ گونه باقیمانده سمی در محیط برجا نمی گذارد .

ثابت شده است که پراستیک اسید در کنترل انگل های  Ichthyophtirius multiliis که باعث لکه سفید است و Tchthyobodo necator Iدر ماهی و  Saprolegnia روی تخم ها موثر است . برای ضدعفونی کردن ابتدا پراستیک اسید را با آب مخلوط کرده و بر روی سینی تخم ریزی می پاشیم ، دوز مصرفی پراستیک اسید در محدوده ی 1/5 - 0/3 میلی گرم بر لیتر می باشد. اگر آب استخر حاوی مواد آلی باشد ، به دوز بالاتری از پراستیک اسید نیاز می باشد ، ، انتخاب مقدار صحیح مصرفی پراستیک اسید بستگی به ترکیبات آب ، سایز ماهی ، دما و سیستم طراحی شده بستگی دارد . در سیستم های دارای مواد آلی کم استفاده مداوم و پیوسته از پراستیک اسید می تواند یک راه عملی برای کیفیت آب باشد ، استفاده از پراستیک اسید در برخی از مزارع پرورش ماهی دانمارکی ، که به طور طولانی مدت و مداوم از این ماده استفاده کردند ، نشان داد که با این روش از شیوع بیماری لکه سفید که یک بیماری رایج در آبزیان است ، جلوگیری شد .

 

جلوگیری از بیماری لکه سفید ماهی با پراستیک اسید

 

استفاده از دوز پایین و مداوم پراستیک اسید در کنترل بیماری لکه سفید در دوره حساس تابستان بسیار موثر می باشد. بهینه کردن مقدار مصرفی پراستیک اسید کار آسانی نیست . دوزهای توصیه شده بستگی به کاربرد محصول و سیستمی که می خواهد ضد عفونی شود بستگی دارد . به عنوان یک قانون سر انگشتی غلظت بین 0.2-0.5میلی گرم بر لیتر مقدار مطلوبی می باشد ، وقتی آب غنی از مواد آلی باشد ، دوز بالاتری مورد نیاز می باشد .


منبع : گروه R&D پرک شیمی


 مطالعه مقالات زیر به شما پیشنهاد می گردد 

♦ پراستیک اسید چیست ( نکات فنی و ایمنی )

♦ مختصری درباره کاربرد پراستیک اسید در صنعت نفت و گاز

♦ گندزدایی با آب ژاول بهتر است یا پرکلرین ( کلر )

۵
از ۵
۲۹ مشارکت کننده

نظرات شما با احترام و در کمترین زمان ممکن پاسخ داده خواهد شد

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش