کنترل خوردگی توسط هیدروکسید سدیم ( NaoH )

کنترل خوردگی فلزات توسط هیدروکسید سدیم


هیدروکسید سدیم ، ماده ای شیمیایی برای کنترل خوردگی

مقدمه 

تاسیسات آب شهری از هیدروکسید سدیم برای کنترل اسیدیته آب وکمک به حذف فلزات سنگین از آب استفاده می کنند . هیدروکسید سدیم همچنین برای تولید هیپوکلریت سدیم که یک ضدعفونی کننده آب است استفاده می شود. خرابی زیر ساخت های سیستم توزیع به دلیل خوردگی چالش بزرگی است که شرکتهای آب در قرن 21 با آن روبرو هستند.علاوه بر مشکلات آب قرمز که معمولا در اثر خوردگی لوله های آهنی به وجود می آید ، مشکلات متعددی در رابطه با خوردگی خط لوله وجود دارد که بر کیفیت آب و هزینه بهره برداری و نگهداری سیستم توزیع تاثیر می گذارد. به طور کلی هدف از استراتژی های کنترل خوردگی نه تنها کاهش خوردگی شبکه های توزیع بلکه به حداقل رساندن آزاد سازی سرب ومس از وسایل لوله کشی مسکونی است .

کنترل خوردگی فلزات در سیستم های توزیع آب

کنترل خوردگی در سیستم های توزیع آب یکی از مسایلی است که در این سیستم ها توسط کارشناسان حتما باید مد نظر قرار گیرد و برای جلوگیری از خوردگی ، مخصوصا در لوله های آب و فاضلاب باید راهکاری قابل اعتماد و دقیق اعمال شود و از ماده ای شیمیایی و کنترل کننده استفاده گردد . بحث خوردگی لوله های آب آشامیدنی یک مسئله است و بحث مضر نبودن ماده کنترل کننده برای انسان هم مسله ای دیگر ، لذا حیات انسانها و نوشیدن آب بسیار حائز اهمیت است و ارایه راهکار باید توسط کارشناسان خبره این حوزه اعمال گردد . در ادامه با پرک شیمی همراه باشید . . . 

 


خواندن این مقاله هم به شما پیشنهاد می گردد :

سود پرک | سود سوزآور | هیدروکسید سدیم جامد | Caustic soda flakes


 

ماده شیمیایی کنترل خوردگی سیستم های توزیع آب

ماده شیمیایی که شیمی آب تصفیه شده را دچار تغییر می کند و با سطح فلز برهم کنش ایجاد می کند ، همانطور که گفتیم باید ماده یا موادی باشد که در سیستم های توزیع آب لوله کشی از خوردگی آنان جلوگیری کند ، ضمن دارا بودن خاصیت گفته شده باید از تشکیل محلولی که دارای ترکیبات سرب باشد جلوگیری کند . ماده ای که به این منظور استفاده می گردد ، هیدروکسید سدیم می باشد . کنترل خوردگی توسط هیدروکسید سدیم ( NaoH ) می تواند روشی برای این کار باشد .

استفاده از هیدروکسید سدیم در آب آشامیدنی 

سوال اینجاست که چرا از هیدروکسید سدیم در آب آشامیدنی استفاده می گردد ؟

برای جلوگیری از آثار زیان بار خوردگی فلزات و اضافه شدن آن به آب آشامیدنی از هیدروکسید سدیم استفاده می گردد . از این ماده به عنوان یکی از مهمترین مواد تنظیم کننده PH در تنظیم آب آشامیدنی استفاده می شود . این ماده با بالا بردن PH آب به سطح مورد نظر ، خوردگی را هم به کمترین حالت ممکن می رساند ، چرا که بالا بردن PH یکی از تاثیر گذارترین روش ها برای کاهش خوردگی سرب و به حداقل رساندن سطح سرب در آب اشامیدنی است .

 

تاثیر هیدروکسید سدیم بر آب آشامیدنی

 

اضافه کردن هیدروکسید سدیم به آب آشامیدنی بی خطر است ؟

استاندارد NSF ANSI / 60 برای اطمینان از اینکه آب آشامیدنی با اضافه شدن مواد افزودنی حداقل آسیب به سلامتی را داشته باشد طراحی شده است و طبق این استاندارد در این مورد جای هیچ گونه نگرانی نخواهد بود ، تمامی این اثرات برای شیمی آب نیاز است و آشامیدن آب کاملا ایمن خواهد بود .

آیا هیدروکسید سدیم به عنوان بازدارنده خوردگی ، بهترین انتخاب است ؟

هنگامی که آب از منابع طبیعی جریان پیدا می کند ، در طی مسیر عبوری ممکن است مواد معدنی یا هر ماده ای که در مسیر جریان وجود داشته باشد را با خود شسته و تماس پیدا کند ، افزودن هیدروکسید سدیم به آب از طریق لوله های توزیع ، کاهش سطح پی اچ را بدنبال خواهد داشت و همانطور که پیش تر گفتیم بازدارنده خوردگی بودن این ماده باعث بهترین انتخاب بودنش می شود .

آیا طعم هیدروکسید سدیم در آب لوله کشی را می توان چشید ؟

جواب خیر است ، این ماده هیچ تفاوتی در طعم و بوی آب نوشیدنی مورد استفاده شما بوجود نخواهد آورد .

آیا افزودن هیدروکسید سدیم در آب آشامیدنی مورد نیاز ما تاثیر نامطلوبی به جای خواهد گذاشت یا اصلا نیاز است که یک فیلتر شخصی نصب کنیم ؟

خیر ، با این حال ، برای همه سیستم های فیلتراسیون آب خریداری شده به صورت شخصی ، توصیه گردد به دستورالعمل های سازنده مراجعه شود .

 

روش های تصفیه برای کنترل آزادسازی سرب و مس

دو روش معمول تصفیه برای کنترل آزادسازی سرب و مس شامل کاهش خوردگی آب با تنظیم pH ویا با افزودن یک بازدارنده خوردگی است. افزایش pH باعث کاهش حلالیت سرب ومس در آب می شود و ممکن است منجر به تشکیل رسوب کربنات کلسیم نامحلول در امتداد دیواره لوله شود . برنامه های کاربردی اغلب از تنظیم pH به عنوان یک استراتژی کنترل خوردگی استفاده می کنند. برای آبهایی با سختی و قلیایت متوسط تا زیاد ،افزایش pH آب تمام شده ، نیز ممکن است باعث افزایش رسوب کربنات کلسیم نامحلول در سیستم توزیع شود. با این وجود رسوب بیش از حد ظرفیت هیدرولیک لوله ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. این مشکل مخصوصا در شرکتهایی که از آهک برای تنظیم pH استفاده می کنند صادق است .

مزیت سدیم هیدروکسید نسبت به آهک در سیستمهای تصفیه آب

یکی از روشهای ممکن برای کاهش خوردگی آب در حالی که رسوب کربنات کلسیم اضافی را به حداقل می رساند ، تغییر مواد شیمیایی برای تنظیم pH از آهک به سدیم هیدروکسید است. هیدروکسید سدیم یا سود سوزآور pH آب را بدون افزودن یونهای کلسیم مورد نیاز برای رسوب کربنات کلسیم ، افزایش می دهد. در نتیجه برای تنظیم pH مشخص ، سود سوزآور باید پتانسیل رسوب کربنات کلسیم را در مقایسه با آهک کاهش دهد.استفاده از سودسوزآور به جای آهک باعث کاهش رسوب کربنات کلسیم در حین دستیابی به pHآب نهایی می شود.

سخن پایانی 

انتظار نمی رود که افزودن هیدروکسید سدیم بر روند تصفیه فاضلاب تاثیر نامطلوبی بگذارد ، مقدار اضافه شده در رابطه با بسیاری از مواد دیگر موجود در فاضلاب کم خواهد بود ، قطعا این ماده از به هدر رفتن آب جلوگیری کرده و از سرب درون آب که به برای بدن مضر است جلوگیری می کند ، این ماده ارزشمند به محیط زیست و سلامت حیات موجودات کمک کرده و اثرات حاصل از حداقل خوردگی لوله های توزیع آب را کنترل می کند . از اینکه با پرک شیمی همراه بودید سپاسگذاریم .


منبع : واحد تحقیق و توسعه


 مطالعه مقالات زیر به شما پیشنهاد می گردد 

3 مورد از رایج ترین خواص سود پرک یا هیدروکسید سدیم

♦ 10 واکنش شیمیایی سود پرک ( سدیم هیدروکسید )

♦ خطرات سود پرک ( سدیم هیدروکسید )

 

 

 

 

 

۵
از ۵
۲۵ مشارکت کننده

نظرات شما با احترام و در کمترین زمان ممکن پاسخ داده خواهد شد

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش