کاربرد اسید نیتریک در کشاورزی

کاربرد اسید نیتریک در کشاورزی


کاربرد اسید نیتریک در کشاورزی و گلخانه

کاربرد اسید نیتریک در کشاورزی از سری مقالاتی است که کاربران و مشتریان ما ، سوالات بسیاری در مورد آن دارند ، در نتیجه بصورت خلاصه در این نوشتار به این موضوع خواهیم پرداخت ، اسید نیتریک یا جوهر شوره ، با فرمول  مولکولی HNO3 یک اسید معدنی قوی است که خاصیت خورندگی نیز دارد ، اسید نیتریک خالص ، مایعی بی رنگ می باشد که با گذشت زمان به علت تجمع اکسید نیتروژن در آن ، رنگ آن به زردی می گراید ، میزان انحلال پذیری اسید نیتریک در آب بسیار زیاد می باشد .

 


مشاهده صفحه زیر به درک بهتر موضوع ( آشنایی بیشتر با اسید نیتریک ) کمک می کند :

اسید نیتریک ( جوهر شوره )

 


 

فرمول شیمیایی اسید نیتریک

 

میزان مصرف اسید نیتریک در کشاورزی

یکی از کاربردهای مهم ، اسید نیتریک استفاده از آن در کشاورزی می باشد ، بخش عمده ی ، اسید نیتریک در تولید آمونیوم نیترات ، که ماده ی اصلی در تهیه کود است ،به کار می رود ، نیتروژن یک ریز مغذی ضروری ، برای رشد گیاهان می باشد .جهت تنظیم اسیدیته آب آبیاری و خاک  اطراف ریشه گیاه در محدوده 6/5 الی 7 متناسب با آنیون های کربنات و بی کربنات می توان از اسیدهای سولفوریک ، نیتریک و یا فسفریک استفاده نمود .هنگامی که PH آب آبیاری زیاد باشد ، با افزایش اسید می شود آن را کاهش داد ، اسید های چون اسید نیتریک و اسید فسفریک به دلیل داشتن نیتروژن و فسفر علاوه بر کاهش PH ، منبع غذایی نیز محسوب می شوند و استفاده از آنها مناسب تر است .

هنگامی که PH آب آبیاری زیاد باشد ، با افزایش اسید می شود آن را کاهش داد .

نیتروژن یک ریز مغذی مورد نیاز برای رشد گیاهان می باشد ، افزودن اسید نیتریک رقیق به زمین های زیر کشت موجب افزایش بهره وری کشاورزان و تولید محصولات با کیفیت خواهد شد .در PH های قلیایی ، یون های کلسیم و منیزیم پس از ترکیب با بی کربنات رسوب نموده و غلظت عناصر غذایی کلسیم و منیزیم در سیستم های کود آبیاری کاهش می یابد . برای جلو گیری از این امر، می توان از اسید نیتریک جهت تنظیم PH استفاده نمود، برای تعیین مقدار اسید مورد نیاز ، جهت کاهش PH می توان ابتدا یک حجم معین آب ، به طور مثال 100 لیتر از آب آبیاری ، به طور تدریجی و متناوب مقادیر 5 میلی لیتر اسید اضافه و در هر نوبت PH مربوطه را اندازه گیری کرد ، تا مقدار مورد نظر به دست آید . با تعیین مجموع حجم اسید مصرفی و مقایسه حجم منبع اصلی آبیاری ، می توان میزان اسید مورد نظر را به دست آورد . 


منبع : تیم تحقیق و توسعه واحد تولیدی پرک شیمی


 مطالعه مقالات زیر به شما پیشنهاد می گردد 

♦ اسید نیتریک-معرفی و معادل فارسی

♦ اطلاعات فنی و حفاظت ایمنی اسید نیتریک | MSDS اسید نیتریک

♦ اسید نیتریک و کاربرد آن در استخراج فلزات

۵
از ۵
۲۷ مشارکت کننده

نظرات شما با احترام و در کمترین زمان ممکن پاسخ داده خواهد شد

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش