اسید نیتریک و کاربرد آن در استخراج فلزات

کاربرد اسید نیتریک در جداسازی فلزات


کاربرد اسید نیتریک در جداسازی فلزات

نقش اسید نیتریک در استخراج فلزات

اسید نیتریک و کاربرد آن در استخراج فلزات ، عنوان مقاله پیش رو می باشد که امروزه مورد توجه بسیاری از دانشجویان و محققین شیمی قرار گرفته است ، اسید نیتریک یک اسید قوی است که در کناراسیدهایی مانند هیدروکلریک اسید ، کاربردهای بسیار زیادی دارد . از مهم ترین کاربردهای اسید نیتریک ، ساخت تیزاب سلطانی در فرایند بازیافت فلزاتی مانند  طلا ، پالادیوم ، پلاتین و ... می باشد . برای تهیه تیزاب از یک قسمت اسید نیتریک و سه یا چهار قسمت جوهر نمک استفاده می کنیم . در ادامه با پرک شیمی همراه باشید .

 


خواندن مقاله زیر به درک بهتر موضوع کمک می کند :

اسید نیتریک ( جوهر شوره )

تیزاب سلطانی ( Aqua regia ) واکنش ها و کاربردهای آن


 

از بین اسیدهای موجود ، فقط اسید نیتریک می تواند مس و نقره را در خود حل کند ( البته تیزاب سلطانی هم توانایی حل کردن مس را دارد . ) از این رو برای حذف و جداسازی فلزاتی مانند مس ، نیکل و روی از فلزات گرانبها ، می توان از آن استفاده کرد . به عنوان مثال برای استخراج طلا از بردهای الکترونیکی روکش شده با طلا می توان از اسید نیتریک استفاده کرد .

 

از بین اسیدهای موجود ، فقط اسید نیتریک می تواند مس و نقره را در خود حل کند . البته تیزاب سلطانی هم توانایی حل کردن مس را دارد .

 

  • جداسازی طلا و نقره 

 طلا در اسید نیتریک حل نمی شود بنابراین برای جداسازی طلا و نقره می توان از اسید نیتریک استفاده کرد . طلا در تیزاب سلطانی حل می شود . رسوب طلای حل شده در تیزاب سلطانی با استفاده از مواد مختلفی انجام می شود که در زیر به چند مورد از آن اشاره می کنیم:

  • سولفات آهن

 سولفات آهن دو ظرفیتی ( زاج سبز) ترکیبی با فرمول شیمیایی FeSo4.7H2o   می باشد که به صورت کریستال های آبی یا سبز رنگ می باشد . این ماده شیمیایی با محلول کلرید طلا واکنش می دهد و گاز دی اکسید گوگرد تولید می کند که این گاز باعث رسوب کردن طلا از محلول می شود . از معایب سولفات آهن می توان به ته نشینی غیر سایر فلزات اشاره کرد .

 

جداسازی فلزات از هم توسط اسید نیتریک

 

  • متابی سولفیت سدیم

 Na2 S2 O5 پودر سفید رنگی است که به طور انتخابی طلا را ته نشین می کند ، در ته نشین کردن با متابی سولفیت سدیم نیازی به تنظیم  PH نیست ، زمانی که متابی سولفیت سدیم با آب مخلوط شود و به تیزاب اضافه گردد ، گاز دی اکسید گوگرد بهتری آزاد کرده و نتیجه بهتری می دهد . برای ته نشینی طلا با متابی سولفیت اسید نیتریک اضافی را با حرارت و اوره از بین می برند .

  • گاز دی اکسید گوگرد

 در روش های سولفات آهن و سدیم متابی سولفیت ، این گاز دی اکسید گوگرد که باعث رسوب کردن طلا می شود ، بنابراین افزودن مستقیم گاز دی اکسید گوگرد به محلول کلرید باعث رسوب کردن طلا می شود .

  • پودر روی

 با اضافه کردن این پودر به تیزاب سلطانی ، طلا ، پلاتین و پالادیوم هم ته نشین می شود ، از بین بردن اسید نیتریک اضافی با این روش انجام می شود . در رسوب دادن با روی ، طلا در کف ته نشین نمی شود ، بلکه به صورت کف در سطح محلول می ماند که باید با استفاده از کاغذ صافی طلا را جدا کنیم و بعد با استفاده از اسید نیتریک طلا را خالص کنیم .

  • حل کردن پودر یا آلیاژ در اسید نیتریک

در صورتی که پودر یا آلیاژی داریم که در آن مقداری نقره و پالادیوم دارد و قصد نقره و پالادیوم را داریم به روش زیر عمل کنیم .

 پودر یا آلیاژ را در اسید نیتریک حل می کنیم تا حل شود ، نقره به نیترات و پالادیوم به نیترات پالادیوم تبدیل می شود ، بعد از انجام این مرحله مقداری جوهرنمک به آن اضافه می کنیم تا نیترات نقره به کلرید نقره تبدیل شود و از محلول رسوب کند ، پالادیوم در محلول باقی می ماند و نقره از پالادیوم جدا می شود . محلول را با کاغذ صافی ، صاف می کنیم تا ذرات سفید رنگ کلرید نقره از محلول جداسازی شود ، سپس با استفاده از پودر روی پالادیوم را از محلول رسوب می دهیم . روش های دیگری هم برای رسوب دادن پالادیوم مانند روش سدیم کلرات و روش هایی نظیر اسید سولفوریک – آهن ، سدیم کربنات یا جوهر نمک آلومینیم به نقره تبدیل می کنیم ، سپس پودر نقره را خشک کرده و بعد ذوب می کنیم .

اسید نیتریک و کاربرد آن در استخراج فلزات ، عنوان مقاله ای بود که مشاهده کردید ، لطفا هر گونه سوال ، ابهام و انتقادی دارید در زیر همین پست با ما در میان بگذارید تا در کمترین زمان ممکن کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.

 

جهت سفارش و خرید اسید نیتریک با ما (34733364 - 083) تماس بگیرید


منبع : واحد تحقیق و توسعه شرکت پرک شیمی 


 مطالعه مقالات زیر به شما پیشنهاد می گردد 

♦ کاربرد اسید نیتریک در کشاورزی

 اسید نیتریک-معرفی و معادل فارسی

 اطلاعات فنی و حفاظت ایمنی اسید نیتریک | MSDS اسید نیتریک

استخراج طلا با 2 روش کاملا تضمینی و آسان

۴
از ۵
۳۶ مشارکت کننده

نظرات شما با احترام و در کمترین زمان ممکن پاسخ داده خواهد شد

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش