واکنش سود مایع و سولفات مس

واکنش سدیم هیدروکسید و سولفات مس

 


واکنش سدیم هیدروکسید (سود مایع) و سولفات مس

واکنش سدیم هیدروکسید (سود مایع) و سولفات مس ، فلزات انتقالی در اثر ترکیب با سایر عناصر ترکیبات رنگی ایجاد می کنند. بسیاری از این مواد در آب قابل حل بوده و محلول های رنگی بوجود می آورند (مانند سولفات مس ، سولفات آهن و … ). اگر به محلول عناصر فلزات انتقالی، محلول سدیم هیدروکسید (سود مایع |سود سوزآور | سود کاستیک | محلول سود پرک) افزوده شود، هیدروکسید فلزات واسطه شکل می گیرد (بعنوان مثال واکنش سود مایع با محلول سولفات مس باعث تشکیل رسوب هیدروکسید مس می گردد)، که این مواد در آب نامحلول هستند. هیدروکسید های فلزی در آب محلول نبوده و به صورت رسوب در محلول ته نشین می شوند. فلزات واسطه مختلف رسوب با رنگ های گوناگون تولید می کنند.

 


مشاهده صفحه زیر به درک بهتر موضوع کمک می کند :

سود پرک | سود سوزآور | هیدروکسید سدیم جامد | Caustic soda flakes


 

این واکنش ها به خودی خود خطرناک نیستند و تنها باید در مورد مواد استفاده شده دستورالعمل های ایمنی را مورد توجه قرار داد. (می توانید دستورالعمل ایمنی سود کاستیک را مطالعه بفرمائید.) در صورتی که محلول های مورد استفاده رقیق باشند، این واکنش بی خطر است. اما در صورتی که از مواد شیمیایی با غلظت بالا استفاده شود باید با دقت بیشتری در مورد موارد ایمنی، آزمایش ها را انجام داد.
واکنش سود مایع و سولفات مس
در اثر واکنش بین سولفات مس و محلول سدیم هیدروکسید (سود مایع | محلول
سود پرک) هیدروکسید مس به صورت رسوبات آبی رنگی شکل می گیرد. محلول سولفات مس بر اساس واکنش زیر با محلول سود مایع واکنش می دهد :
سولفات سدیم + هیدروکسید مس → سدیم هیدروکسید + سولفات مس
CuSO4 + 2NaOH → Cu(OH)2 + Na2SO4
(محلول بیرنگ + رسوب آبی رنگ → محلول بیرنگ + محلول آبی رنگ)
همانگونه که در ویدئو نیز مشاهده می کنید که با افزودن محلول سولفات مس (محلول با رنگ آبی ) ، به سود مایع (محلول بی رنگ) ، توده های آبی رنگی تشکیل می شود. مواد جامد آبی ایجاد شده، هیدروکسید مس می باشند که بصورت نامحلول در ظرف آزمایش ته نشین می گردند.


منبع : تیم تحقیق و توسعه

شرکت پرک شیمی


 مطالعه مقالات زیر به شما پیشنهاد می گردد 

 آبکاری فلزات 

۵
از ۵
۳۰ مشارکت کننده

نظرات شما با احترام و در کمترین زمان ممکن پاسخ داده خواهد شد

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش