استخراج طلا با 2 روش کاملا تضمینی و آسان

استخراج طلا به روشی 100 تضمینی و آسان


بهترین روشهای جداسازی طلا از قطعات و بردهای الکترونیکی

 مقدمه 

استخراج طلا با 2 روش کاملا تضمینی و آسان عنوان مقاله ایست که در این قسمت تقدیم شما کاربران عزیز خواهیم کرد . از روزگاران قدیم رویای بسیاری از مردمان دنیا بوده است ، از سرزمین های پر از طلای آمریکای لاتین گرفته تا ممالک آسیای دور ، چه بسیار انسان های ماجراجویی که حتی در خطرناک ترین رودخانه ها و صعب العبور ترین کوه ها جانشان را برای این ماده گرانبها به خطر انداختند یا راهی کشورهای طلاخیزی همچون آفریقا ، آمریکا و استرالیا شدند . از آنجا که این عنصر کم واکنش در همه ی اعصار باعث ثروتمند شدن بسیاری از مردمان تا به امروز شده است ، علاقه ی خاصی در دل همه انسان ها به آن وجود دارد . اما امروزه بدست آوردن این رسانای درخشان به روشی به جز خرید از طلافروشان بسیار کمیاب و سخت است چرا که با ازدیاد جمعیت دیگر یافتن این عنصر گرانبها در دل کوه و زیر رودخانه ها تقریبا نادر می باشد . پس در شرایط کنونی برای یافتن طلا چه باید کرد ؟

همین چند سال قبل بود که در میان علاقه مندان به شیمی و حتی مردم کوچه و بازار ، زمزمه هایی درباره روشی برای بدست آوردن طلا از بردهای مستهلک و قطعات الکترونیکی گسترش یافت ، تا اینکه روش استخراج طلا به صورت تضمینی در اختیار رسانه های مجازی قرار گرفت . ما نیز بر آن شدیم با توجه به اوضاع و شرایط اقتصادی جامعه و نیاز جوانان به کار و درآمد ، بهترین روش جداسازی طلا از قطعات الکترونیکی همچون رم های از کار افتاده ، سی پی یوهای کامپیوتر ، برد موبایل یا حتی کارت گرافیک های قدیمی را برای شما دنبال کنندگان پرک شیمی به اشتراک بگذاریم .

جداسازی طلا از قراضه های قطعات الکترونیکی در حقیقیت جمع آوری طلا با صرف کمترین هزینه است ، چرا که در بازار ، بردهای بسیاری از موبایل و قطعات سخت افزاری کامپیوتر یافت می شود که متعلق به شاید بالاتر از 10 یا 15 سال پیش باشد که اگر کسی بتواند آن ها را پیدا کند قطعا استخراج طلای زیادتری را می تواند محقق سازد چون در بردهای قدیمی از طلای بیشتری استفاده می شد ، البته در رسیدن به این مقصد نیاز است که در علم شیمی و کار با اسیدها مهارت لازم را داشته باشید . خلاصه که باید اهل کیمیاگیری هم باشید . در ادامه این مقاله شما را با بهترین روشهای جداسازی طلا از قطعات الکترونیکی آشنا خواهیم ساخت . با ما همراه باشید.

 

مقاله درباره بدست آوردن طلا از برد موبایل و کامپیوتر

   

آسان ترین روش های بدست آوردن طلا

بدست آوردن طلا از بردهای الکترونیکی کامپیوتر و موبایل 

در بردهای الکتریکی قطعاتی وجود دارند که به دلایل مختلفی مانند افزایش رسانایی یا مقاومت در برابر حرارت اکسیداسیون با طلا آبکاری می شوند . برای مثال رم های کامپیوتر ، پین های سی پی یوها ، پایه های کارت گرافیک و قسمت هایی از بردهای گوشی موبایل ، با طلا آبکاری می شوند و دارای روکش طلا هستند . سی پی یوها از غنی ترین منابع طلا در بین قطعات الکترونیکی هستند . مطابق سایر قطعات الکترونیکی ، مدل های قدیمی تر سی پی یوها طلای بیشتری نسبت به مدل های جدیدتر دارند . هرچه رنگ پایه های سی پی یو طلایی پررنگ باشند قدیمی تر و طلای بیشتری دارند ، هم چنین سی پی یوهای سرامیکی علاوه بر وجود طلا در سطح خارجیشان ، در سطح داخلی خود نیز حاوی طلای قابل توجهی هستند که باید در زمان استخراج به این نکته توجه کنیم . میزان طلای قابل استخراج از مدل های قدیمی بردها در یک کیلو بین 4 تا 12 گرم طلای 24 عیار می باشد ، این در حالی است که عموم سی پی یوهای جدید در یک کیلو 1 تا 3 گرم طلا دارند . بردهای موبایل نیز شامل طلا ، نقره ، پلاتین و مس است .

 

هرچه رنگ پایه های سی پی یو طلایی پررنگ باشند قدیمی تر و طلای بیشتری دارند.

 

چهار بخش اصلی موبایل که در آن از فلزات گرانبها استفاده شده است شامل موارد زیر می باشد .

  1. برد مدار که روکش طلا دارد
  2. پین های اتصال
  3. مدارهای مجتمع (IC  )
  4. خازن های سرامیکی یکپارچه

خازن های سرامیکی یکپارچه علاوه بر طلا شامل پلاتین و نقره هم هستند . طلا را هم چنین می توان از قطعات کامپیوتر استخراج کرد . برخی از قطعات کامپیوتر و موبایل با یکدیگر مشترک هستند مانند بردها و قطعات سخت افزاری نصب شده بر روی آن ها . در واقع قطعاتی هستند که روی آن ها ، تمامی قطعات یک دستگاه نصب می شود . سیم کارت نیز حاوی مقدار بسیار کمی طلا است و باید هزاران سیم کارت داشته باشیم تا بتوانیم چند گرم طلا از آن استخراج کنیم اگر بخواهیم بردها را از نظر فراوانی تقسیم کنیم بردهای موبایل بیشترین بردها در بخش ضایعات هستند . در این بردها ، فلزات گرانبها از کف برد جدا می باشد و بیشتر به برد اصلی پین و پیچ متصل شده اند . فلزات گرانبها در این قسمت مربوط به قطعات سوکت ، چیپ ، رله ، کریستال ، مقاومت ، دیود ، آی سی و ... است که پایه آن ها شامل فلزات رنگی ، گرافیتی و سرامیکی هستند .

 

استخراج طلا از پایه های سی پی یو

 


جهت امنیت در کار عملی و درک بهتر مطلب ، مشاهده نکات صفحات زیر توصیه می گردد  :

اسید نیتریک-معرفی و معادل فارسی

اطلاعات فنی و حفاظت ایمنی اسید نیتریک | MSDS اسید نیتریک


روش بازیافت طلا از قطعات آبکاری شده با طلا

روش اسید کاری و تیزاب کاری برای همه قطعات آبکاری شده با طلا جواب نمی دهد ، این روش معمولا" برای قطعاتی جواب می دهد که ناخالصی های زیادی مثل پلاستیک ها و فلزات پایه نظیر قطع نداشته باشد . این روش برای پایه ها و قسمت هایی از بردها که با طلا آبکاری شده است ، قسمت های قطعات الکترونیکی که با طلا روکش شده اند مثل بدنه بعضی از خازن ها ، پین ها و درب های سی پی یوها و ... مناسب می باشند . توجه داشته باشیم که روش تیزاب کاری بسیار خطرناک می باشد و باید این کار توسط افراد با تجربه و دارای مهارت کافی و با تجهیزات مانند هود اسیدکاری انجام شود . هم چنین فرد باید حین کار از دستکش ، روپوش ، عینک  یا محافظ چشم و ماسک استفاده نماید .

 

توجه داشته باشیم که روش تیزاب کاری بسیار خطرناک می باشد و باید این کار توسط افراد با تجربه و دارای مهارت کافی و با تجهیزات مانند هود اسیدکاری انجام شود .

 

1. بازیافت طلا بوسیله اسید نیتریک

برای شروع ، ابتدا قطعات را با اسیدنیتریک ، اسیدکاری می کنیم مهم است که ، تا جایی که ممکن است طلا از فلزات پایه جدا شود تا در فرآیند تیزاب کاری ، کار آسان تری پیش رو داشته باشیم . وقتی فلزات پایه در اسید نیتریک حل شوند ، تمام مواد باقی مانده در اسید را جداسازی می کنیم و با آب مقطر خوب می شوییم . مواد جدا شده از مرحله اسیدکاری را در یک بشر می ریزیم و به آن ها اسید هیدروکلریک اضافه می کنیم و کم کم اسیدنیتریک را به محلول اضافه کرده تا تیزاب تولید شود و فلزات باقی مانده در مواد از جمله طلا در تیزاب حل شود . در مرحله تیزاب کاری باید به چند نکته توجه کنیم ، اول این که اسیدنیتریک را در حجم های کم به طرف اضافه کنیم و این کار را باید آرام آرام انجام دهیم تا وقتی که مطمئن شویم که همه فلزات موجود در مواد حل شده است . دوم این که محلول تیزابی باید در حین کار کمی حرارت ببیند تا زودتر و بهتر در تیزاب حل شود . پس از این که اطمینان پیدا کردیم همه فلزات از جمله طلا در تیزاب حل شده است باید صبر کنیم تا محلول ته نشین شود ، محلول را با کاغذ صافی ، فیلتر می کنیم و مواد باقی مانده را با آب می شوییم تا همه محلول کلرید طلا از مواد شسته شود .

قبل از رسوب دادن طلا چه باید کرد

قبل از رسوب دادن طلا باید اسیدنیتریک باقی مانده در محلول کلر از بین رود . برای این کار باید از روش هایی نظیر ، تبخیر اوره یا اسیدسولفامیک استفاده کرد . در صورتی که بدون از بین بردن اسیدنیتریک اقدام به رسوب دادن طلا کنیم ، مشکلات زیادی بوجود خواهد آمد . طلا را با موادی مثل سولفات آهن یا سدیم متابی سولفیت یا حتی گاز دی اکسید گوگرد از محلول کلرید طلا ، رسوب داده سپس پودر قهوه ای رنگ رسوب کرده را با آب بشویید و در حرارت بسیار کم ، پودر را خشک کنید . محلول را نیز با استانوس کلرید آزمایش کنید تا مطمئن شوید که همه طلا را رسوب داده اید ، در صورتی که محلول حاوی طلا نبود ، آن را خنثی سازی کرده و به عنوان پساب دور بریزید . پس از آن پودر طلا خشک شد ، آن را در یک بوته هوا گاز بریزید و با استفاده از یک مشعل هوا گاز پودر را ذوب نمایید . در صورتی که در مرحله اسید کاری با اسیدنیتریک ، فلزات پایه را از طلا جدا کرده باشید و در مرحله تیزاب کاری ، پودر طلا را به خوبی شسته باشیم ، عیار طلای تولیدی حداقل 22 خواهد بود .

 

روش استفاده از اسید نیتریک در استخراج طلا

 

در صورتی که در مرحله اسید کاری با اسیدنیتریک ، فلزات پایه را از طلا جدا کرده باشید و در مرحله تیزاب کاری ، پودر طلا را به خوبی شسته باشیم ، عیار طلای تولیدی حداقل 22 خواهد بود .

2. بازیافت طلا بوسیله حرارت بالا

استخراج طلا با استفاده از اسید سولفوریک

قطعاتی که شامل طلا می باشند را تا دمای 200 درجه سانتی گراد گرم می کنند . پس از این مرحله پلاستیک های موجود در اطراف طلا فلزات را از آن ها جدا می کنیم ، مراقب گازهای سمی باشیم و حتما" از ماسک استفاده کنیم .حال نیاز است که برای استخراج طلا با استفاده از اسید سولفوریک نقش این اسید را در استخراج طلا بدانید ، بنابراین ، پس از جدا سازی پلاستیک ها ، مقداری اسیدسولفوریک به مواد اضافه می کنیم و پس از 1 ساعت که ضایعات در اسیدسولفوریک غوطه ور شدند ، اسید را جدا کرده و باقیمانده ضایعات را تا دمای 800 درجه سانتی گراد گرم می کنیم ، در این مرحله نیز فلزاتی نظیر آلومینیم ذوب شده و از چرخه خارج می شود . ضایعات باقی مانده را به مدت 2 تا 4 ساعت در محلی خشک و خنک نگهداری می کنیم تا خنک شود پس از خنک شدن ضایعات باقی مانده ، به آن ها استیک اسید 10% اضافه کرده و مقداری روغن فلکسون اضافه کرده و به مدت 24 ساعت در دمای 40 تا 50 درجه سانتی گراد نگهداری نموده و پس از این مدت هیدروکلریک اسید 35 درصد صنعتی به محلول اضافه کرده و پس از این که دمای ماده به 80 تا 90 درجه سانتی گراد رسید به مدت 4 تا 6 ساعت نگهداری کرده بعد از این مدت رسوب طلا و نقره در محلول ایجاد می شود . پس از جدا سازی طلا و نقره از رسوب ایجاد شده ، آن ها برای این که عیار مناسب را بدست آورند ، با مس و آلیاژهای دیگر مخلوط کرده و به صورت شمش در می آورند .

 

زمانیکه پلاستیک های موجود در اطراف طلا فلزات را از آن ها جدا می کنیم ، مراقب گازهای سمی باشیم و حتما" از ماسک استفاده کنیم .

 

جداسازی طلا از رسوبات با حرارت بالا

 

 جمع بندی

2 مورد از اصلی ترین راههای استخراج طلا از قطعات الکترونیکی را در این مقاله با هم مرور کردیم ، همانطور که در ابتدا گفتیم از این کار می توان به عنوان شغل اصلی یا پاره وقت بهره برد ، فقط کافی است بتوانید قطعات و بردهای کهنه و قدیمی را به تعداد زیاد تهیه کنید و از دستورالعمل های یاد شده استفاده کنید ، ضمن اینکه برای افراد تازه کار رعایت شرایط ایمنی حتماً بسیار ضروری می باشد . روش های استخراج طلای یاد شده بسیار کاربردی می باشند و در همه جای دنیا از این راه ها استفاده می شود . مهمترین قطعاتی که به شما در آموزش و یادگیری جداسازی طلا از قطعات الکترونیکی مستهلک کمک می کند یا بهتر است به صورت سوالی بگوییم که بیشترین طلا در چه قطعه الکترونیکی می باشد ؟ جواب ، در بردهای موبایل قدیمی و پردازنده های ( سی پی یو های ) کامپیوترهای از رده خارج شاهد بیشترین طلای موجود در قطعات الکترونیکی خواهید بود و کلید های اصلی در این به ثمر نشستن این روش ها ، اسید نیتریک و حرارت بالا برای رسوب گیری و جداسازی می باشند .

هر گونه سوال ، ابهام و مشکلی در مورد چگونگی و روش های استخراج طلا داشتید ، همین پایین در قسمت نظرات ، نظر خود را با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما به سرعت پاسخگوی شما باشند .


منبع : واحد تحقیق و توسعه پرک شیمی


 مطالعه مقالات زیر به شما پیشنهاد می گردد 

♦ اسید نیتریک و کاربرد آن در استخراج فلزات

 تیزاب سلطانی ( Aqua regia ) واکنش ها و کاربردهای آن

۳
از ۵
۲۸۶ مشارکت کننده

نظرات شما با احترام و در کمترین زمان ممکن پاسخ داده خواهد شد

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش