الکل ها و نقش آن ها در فعالیت های ضد میکروبی

الکل ها و نقش آن ها در سلامت جامعه


تاثیر الکل ها بر سلامت جامعه

مکانیزم اثر الکل ها بر روی میکروب ها

 

مقدمه

این دسته از ترکیب ها ، از آنتی سپتیک های پر مصرف بوده و قادر به نابودی و از بین بردن قارچ ها ، باکتری ها و ویروس ها می باشند . الکل ها به علت تبخیر سریع ، یکی از سریع الاثرترین ضدعفونی کننده ها محسوب می شوند ، بنابراین به عنوان گندزدا و ضدعفونی کننده موضعی کاربرد وسیع دارند . الکل ها علاوه بر این که می توانند به تنهایی خواص گندزدایی و ضدعفونی کننده داشته باشند ، به همراه برخی از عوامل شیمیایی ضدمیکروبی مانند ید نیز به کار برده می شوند .

رقیق کردن الکل با آب چه دلیلی دارد ؟

رقیق کردن الکل با آب به منظور تاثیر بیشتر بر روی پروتئین های اساسی میکروارگانیسم ضرورت دارد ، آبی که با الکل مخلوط می شود ، زمان خشک شدن را کند کرده و مدت زمان تماس بیشتری ایجاد می کند . به همین علت موًثرترین غلظت الکل بین 70-60 درصد می باشد و هرچه خلوص آن بیشتر باشد ، تاثیر و کارایی آن کمتر می شود . این دسته از ضدعفونی کننده ها به دلیل اینکه حلال مناسبی برای چربی ها می باشند ، به عنوان یک عامل پاک کننده با حل نمودن چربی میکرو ارگانیسم ها ، برروی آنها موًثر می باشد .

رابطه کربن در توانایی ضد میکروبی الکل

الکل ها باتعداد کربن بیشتر مانند پروپانول و بوتانول و... به دلیل حلالیت کمتر با نسبت متفاوت در آب ، توانایی ضدمیکروبی مناسبی نداشته و به عنوان یک ضدعفونی کننده استفاده نمی شود . الکل های با تعداد کربن کمتر ، تخریب بیشتری را در غشاء سیتوپلاسمی میکروارگانیسم ایجاد می کنند . از گروه الکل ها ، اتیل الکل (اتانول) و ایزوپروپیل نسبت به سایر ترکیب های الکلی ، به علت خاصیت ضدعفونی کنندگی ، کاربرد وسیع تری در زمینه های مختلف دارند ، که با توجه به اهمیت بیشتر اتانول در محلول های ضدعفونی کننده دست به شرح آن می پردازیم :

اتانول یا اتیلیک الکل 

اتانول مایع بی رنگ و شفافی می باشد که به خوبی در آب و حلال های آلی حل شده و با غلظت های مختلف قابل دسترسی می باشد ، اتانول به خوبی از غشاء سیتوپلاسمی باکتری ها و کپک ها عبور نموده و منجر به تغییر ماهیت سیتوپلاسمی باکتری ها می شود . اتیل الکل به دو طریق موجب از بین رفتن باکتری ها میشود : 1- تجزیه و پروتئین 2- حل غشای چربی

لیپیدها به راحتی در اتانول حل می شوند و این باعث اختلال در غشای  باکتری می شود ، به طوری که باکتری نمی تواند به حیات خود ادامه دهد .

 

لیپید ها

 

غلظت های 10-5 درصد این الکل باعث کند شدن رشد باکتری ها و غلظت های 70-50 درصد آن مرگ و میر ارگانیسم ها می شود ، بررسی ها نشان می دهد که هاگ باسیلوس سوبتیلیس و سیاه زخم به ترتیب به مدت 9 و 20 سال در الکل اتیلیک بالاتر از درصد زنده مانده اند.

الکل خالص (100درصد) اثر ضدعفونی کننده بسیار ناچیز داشته و برای بهبود کارایی آن می بایستی با آب رقیق شود . موًثرترین غلظت اتانول برای سطوح خشک و مرطوب 70 درصد می باشد ( برای سطوح مرطوب تا 80درصد ) . از ویژگی های این الکل عدم تحریک سوزانندگی پوست ، تبخیر سریع و عدم ایجاد لکه روی پوست و پارچه می باشد و ایمن ترین روش ضدعفونی کننده در هر ماده دارویی یا غذا می باشد . عوامل محیطی روی خاصیت ضدعفونی کنندگی و گندزدایی اتانول تاثیر دارد مانند غلظت الکل ، PH محیط ، زمان تماس ، نوع ارگانیسم ، وجود مواد آلی در سطح و ...

 

اتانول

 

تماس اتانول 60 درصد با استافیلوکوکوس اورئوس پس از یک ثانیه 89 درصد از آنها را نابود می کند . اگر مدت تماس افزایش یابد ، 98/8 درصد این باکتری از بین می رود ، این ویژگی در مورد سایر میکروارگانیسم ها نیز صادق می باشد . در 10 ثانیه زمان خشک شدن ، اتانول باعث ازبین رفتن میکروارگانیسم های ذیل می گردد :

  1. سودوموناس آئروژینورا
  2. اشرشیاکلی
  3. سالمونلاتیفوزا
  4. استافیلوکوکوس اورئوس
  5. استرپتوکوک پیوژنز

اتانول با غلظت های 80-60 درصد یک عامل ویروس کش قوی است که تمام ویروس های لیپوفیل مانند هرپس ، ویروس آنفلونزا و بسیاری از ویروس های آب دوست مانند آدنوویروس ، آنتروویروس ، رینوویروس و روتاویروس را غیر فعال می کند.

هر گونه سوال ، ابهام و مشکلی در مورد چگونگی میکروب زدایی الکل ها و نقش الکل در ویروس زدایی داشتید ، همین پایین در قسمت نظرات ، نظر خود را با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما به سرعت پاسخگوی شما باشند .


منبع : واحد تحقیق و توسعه پرک شیمی


 مطالعه مقالات زیر به شما پیشنهاد می گردد 

♦ 9 نکته ضروری هنگام استفاده از مواد گندزدا و ضدعفونی کننده

 مزایای استفاده از پراستیک اسید در فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب

♦ استفاده از پراستیک اسید در مزارع پرورش ماهی

۵
از ۵
۲۲ مشارکت کننده

نظرات شما با احترام و در کمترین زمان ممکن پاسخ داده خواهد شد

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش