6 نقش کلیدی سود پرک در صنعت

نقش سود پرک در صنایع مختلف


گستردگی نقش سود پرک در صنعت

سود پرک ( سود سوزآور ) ماده ایست که در صنعت نقش فراوانی را ایفا می کند و می توان از آن به عنوان یک ماده ی همه منظوره نام برد . سدیم ، اکسیژن و هیدروژن 3 عنصر اصلی این ترکیب ارزشمند است . هیدروکسید سدیم در کارخانجات تولیدی همچون پرک شیمی ، طی فرآیندهای خاص و دقیق به صورت صورت پولک های جامد سفید رنگ ( هیدروکسید سدیم جامد ) در آمده و در صنایع گوناگون به وفور مورد استفاده قرار می گیرد . این ماده دارای کاربردهای خاص و ویژه ایست که در میان استفاده کنندگان ، بسیار محبوب بوده و در میان کاربران ، از آن با نام های متنوعی یاد می شود که رایج ترین آنها هیدروکسید سدیم ، سود سوزآور و سودا جامد می باشد . در این پست قصد داریم درباره گسترگی نقش سود پرک در صنعت ، خواص ، نقش یا کاربردهای آن اطلاعات بیشتری را با شما در میان بگذاریم . با پرک شیمی همراه باشید ...

 


خواندن این مقاله هم به شما پیشنهاد می گردد :

سود پرک | سود سوزآور | هیدروکسید سدیم جامد | Caustic soda flakes


 

هیدروکسید سدیم جامد یا سود پرک چه خواصی دارد 

  • مقدار 111 گرم از سود پرک در 100 میلی لیتر آب در دمای 20 درجه سانتی گراد حل می شود ( حلال در آب )
  • این ماده باعث از بین بردن چربی یا چربی اضافه می شود 
  • در حلال هایی همانند اتانول ، متانول و گلیسیرین به نسبت یکسان حل می شود 
  • این ماده با توجه به قلیایی بودن می تواند در خنثی سازی محیط های اسیدی استفاده می گردد ، یعنی می توان به صورت گسترده ، محیط های گوناگون اسیدی را خنثی کرد . با توجه به این خاصیت می توان از آن به عنوان تنظیم کننده PH استفاده کرد .

 

سود پرک چه نقشی در صنعت دارد

 

سود پرک چه نقش ها و کاربردهایی دارد

با توجه به خواصی که از سود پرک گفتیم این ماده می تواند کاربرد بسیار وسیعی داشته باشد ، با اطمینان می توان این مهم را یادآور شد که با یکی از همه منظوره ترین مواد شیمیایی روبرو هستیم . در اینجا نقش سود پرک در صنایع مختلف را مورد بررسی قرار می دهیم :

1. نقش سود پرک در صنایع غذایی و لبنی 

سود پرک در صنایع کنسرو جهت قلیایی کردن نقش بسزایی دارد ، ضمن اینکه در صنعت تولید لبنیات نیز بصورت مجزا کاربردهای ویژه ای را دارا می باشد .

در صنایعی که با تصفیه آب سر و کار دارند نیز مورد استفاده قرار می گیرد .

از سود پرک در در مناطق یا کارخانجات تولید کننده شکلات ، کاکائو و کارامل هم استفاده می شود .

یکی از کاربردهای مهم دیگر آن استفاده از سود پرک در شسشتوی سبزیجات و میوه جات است .

2. نقش سود پرک در صنایع فلزی و پوشش

از این ماده در شاخه های مختلف مرتبط با فلز استفاده می شود که از جمله آن می توان از نقش سود پرک در تولید آلومنیوم و روی یاد کرد . ضمن اینکه از آن در تولید شیشه هم استفاده می گردد . همچنین سود پرک ماده مورد نیاز صنایع گالوانیک و صنایع گوناگون پوشش نیز هست .

3. نقش سود پرک در تولید کاشی 

از سود پرک در صنعت کاشی و سرامیک برای افزایش استحکام محصولات استفاده می شود .

4. نقش سود پرک در تولید مایعات سفید کننده

همانطور که پیش تر در قسمت خواص سود پرک گفتیم ، موضوع درباره یک چربی زدای قدرتمند است بنابراین می توان از سود پرک در تولید سفید کننده و جربی زدایی استفاده کرد . در این صنایع از مقادیر زیادی سود پرک استفاده می گردد .

5. نقش سود پرک در صنعت بافندگی و چرم

یکی از نقش های کلیدی سود پرک استفاده از آن در صنایع بافندگی و چرم است ، از این ماده در تولید چرم و ابریشم مصنوعی برای تولید پارچه و چرم های گوناگون نقش مهمی دارد و در کارخانه های نام برده مقدار زیادی سود پرک را برای تولید چرم و ابریشم مصنوعی به کار می برند .

6. نقش سود پرک در تولید صابون و مواد شوینده

در تولید صابون از مواد قلیایی بسیاری استفاده می شود که یکی از مهمترین آنها سود پرک است ، ضمن اینکه شوینده های مختلف همچون سفید کننده ها نیز از هیدروکسید سدیم استفاده می کنند .

جمع بندی

اگر بخواهیم نقش سود پرک یا سود سوزآور در صنایع مختلف را بصورت کلی بیان کنیم در این مجال نمی گنجد و شاید از حوصله این موضوع خارج باشد بنابراین در این نوشتار سعی ما بر این بود که نقش های کلیدی این محصول را مورد بررسی قرار دهیم یعنی صنایع غذایی ، فلزی ، شستشو و بافندگی . در صورت تمایل به آشنایی کلی تر با سود پرک می توانید به آرشیو مقالات پرک شیمی رجوع کنید .

 


منبع : واحد تحقیق و توسعه


 مطالعه مقالات زیر به شما پیشنهاد می گردد 

3 کاربرد معمول و مهم هیدروکسید سدیم

♦ 3 مورد از رایج ترین خواص سود پرک یا هیدروکسید سدیم

♦ 10 واکنش شیمیایی سود پرک ( سدیم هیدروکسید )

 

۵
از ۵
۲۴ مشارکت کننده

نظرات شما با احترام و در کمترین زمان ممکن پاسخ داده خواهد شد

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش