نیازهای ذخیره سازی هیدروکسید سدیم

نیازهای ذخیره سازی هیدروکسید سدیم

 


 

آشنایی با سیستم ذخیره سازی هیدروکسید سدیم

اگر با هیدروکسید سدیم آشنایی داشته باشید می دانید که این ماده به اشکال مختلف در دسترس کاربران قرار می گیرد ، یعنی به دو صورت مایع و جامد . مایع ، بعنوان محلول 50 درصد که بی رنگ و متراکم تر از آب است و جامد به رنگ سفید و بصورت های پولک یا گلوله های گرد گرانول و قرص مانند . هیدروکسید سدیم ماده ای پایه ای و بسیار خورنده است که تمایل بسیار زیادی به واکنش با فلزاتی همچون آلومنیوم ، مس ، روی و منیزیوم دارد . ضمن اینکه برای پوست و چشم بسیار خطرناک است ، بنابراین مسائل ایمنی در حین استفاده از این ماده حیاتی است چرا که قرارگرفتن در معرض هیدروکسید سدیم اعصاب بینایی را به شدت تحریک می کند .

برای نگهداری این ماده از تانک های ذخیره سازی استفاده می گردد و طبق گفته کارشناسان ، این ترکیب شیمیایی اغلب باعث خوردگی بخش های ضعیف تر مخازن ذخیره سازی سدیم هیدروکسید و نهایتا منجر به نشت های زیادی می گردد و این برای مسله ذخیره سازی هیدروکسیدم یک چالش بزرگ محسوب می گردد . در نتیجه برای کنترل این مسله باید اقدامات لازم و بهینه جهت کنترل ایمنی و ذخیره استاندارد و صحیح انجام شود . 

 


خواندن این مقاله هم به شما پیشنهاد می گردد :

سود پرک | سود سوزآور | هیدروکسید سدیم جامد | Caustic soda flakes


 

از آنجا که نگهداری از هیدروکسید سدیم به مهارت فنی و تجربی نیاز دارد و همچون بسیاری از مسائل مربوط به نگهداری و ذخیره سازی در حوزه مواد شیمیایی ، چالش های خود را به همراه خواهد داشت ، راهکارها و نکات ایمنی خاص آن را با شما در میان خواهیم گذاشت ، در ادامه این مقاله از پرک شیمی ، بر آنیم که برخی از چالش ها درباره ذخیره سازی هیدروکسید سدیم که شاید روزی با آن ها روبرو شوید را برایتان بازگو کنیم و به تحلیل و بررسی راهکارها و اقدامات لازم جهت جلوگیری از بوجود آمدن مشکلاتی همچون به هدر رفتن هزینه یا خرابی سیستم ببپردازیم .

 

سیستم ذخیره سازی هیدروکسید سدیم

 

چالش های پیش رو هنگام ذخیره سازی هیدروکسید سدیم

یکی از مهمترین مسائلی که زمان ذخیره سازی هیدروکسید سدیم در صورت رعایت نکردن قطعا با آن روبرو خواهید شد ، مشکل خوردگی محل ذخیره سازی است ، بنابراین کارشناسان فنی از قبل به مقابله با این مشکل خواهند رفت . آنها با در نظر گرفتن همه جوانب مثبت و منفی و رعایت گزینه های استاندارد ذخیره سازی ، این مشکل را مرتفع خواهند ساخت . 

خوردگی بوجود آمده از هیدروکسید سدیم چون طی فشار 79 مگاپاسکال در دمای 68 درجه فارنهایت انجام می شود کارشناس فنی را ملزم به رعایت دو گزینه مهم می کند ، یکی دما و دیگری مهار ثانویه

1. دما

دما یکی از پارامترهای مهم است ، اگر درجه حرارت کنترل نشود ، هیدروکسید سدیم متبلور شده و به حالت جامد در می آید که این حالت باعث هدر رفتن بیش از حد می شود و احتمال آسیب دیدن مخزن بالا می رود . در نتیجه حتما از لحاظ فنی باید دمای 60 درجه فارنهایت رعایت شود .

2. مهار ثانویه 

هیدروکسید سدیم نیز همچون سایر مواد شیمیایی ، اغلب باعث ایجاد خطرات زیست محیطی می شود ، بنابراین برای جمع آوری مواد حاصل از نشت هیدروکسید سدیم از مخازن ، حتما باید محفظه ذخیره سازی اولیه را محاصره کنید ، به این دلیل است که مهار ثانویه یک امر بسیار ضروری است .

هیدروکسید سدیم چگونه باید ذخیره شود 

در این قسمت می توانیم چگونگی ذخیره سازی صحیح هیدروکسید سدیم را مرحله به مرحله با هم مورد بررسی قرار دهیم ، مطالعات بیان گوی این نکته است که این ترکیب شیمیایی همواره در یک مخزن ذخیره سازی هیدروکسید سدیم که دارای وزن 1/9 مخصوص به خود است ذخیره می گردد . مواد بکار رفته در مخازن یا همان تانک ها باید از نوع PVC یا CPVC باشد ، همچنین اندازه 316ss برای لوله کشی و اتصالات با واشرهایی از نوع EPDM و پیچ و مهره هایی از نوع 316ss رعایت شده باشد .

دمای ذخیره سازی باید کمتر از 100F برای مخازن پلی اتیلن و زیر 120F برای مخازن پلی اتیلن باشد .

 

ویژگی تانک ذخیره سازی هیدروکسید سدیم

 

نقطه انجماد و گرانروی هیدروکسید سدیم با غلظت متفاوت است . برای هیدروکسید سدیم غلیظ بهتر است دمای متوسط بیش از 70F حفظ شود که این مسله باعث افزایش سیالیت می شود و کمک می کند ضمن اینکه از یخ زدگی جلوگیری شود ، رسوب سوزاننده هم ایجاد نگردد .

سیستم ذخیره سازی و لوله کشی باید دارای منافذ تخلیه یا سرریز با قطر کمتر از 4 برابرلوله داخلی باشد . برای جلوگیری از یخ زدگی و رسوب جامد ، سیستم مخزن باید حداقل لوله کشی را داشته باشد .

اقدامات لازم برای مهار ثانویه برای هر مخزن سدیم هیدروکسید باید اعمال گردد ، ضمن اینکه طراحی باید به حدی قابل اعتماد باشد که بتواند 110 درصد از حجم کل سیستم را در بر گیرد ، بنابراین استفاده از ذخیره سازهای دو جداره بهترین گزینه برای این انتخاب هستند .

در انتها ذکر این نکته الزامیست که همیشه سعی شود مخزن ذخیره سازی تولید شده ، توسط یک سازنده معتبر ساخته شده باشد که تمام استانداردهای لازم را داشته باشد و در ساخت مخازن ذخیره سازی صنعتی کم و کاستی نداشته باشند .

به پایان این مقاله رسیدیم ، در اینجا سعی کردیم تحلیلی بر نیازهای ذخیره سازی هیدروکسید سدیم کنیم تا هر چه بیشتر با نحوه و عملکرد سیستم ذخیره سازی این ماده آشنا شویم ، شما خریداران گرامی می توانید برای خرید هیدروکسید سدیم با کارشناسان شرکت پرک شیمی تماس حاصل فرمایید . 


منبع : واحد تحقیق و توسعه


 مطالعه مقالات زیر به شما پیشنهاد می گردد 

3 کاربرد معمول و مهم هیدروکسید سدیم

♦ 3 مورد از رایج ترین خواص سود پرک یا هیدروکسید سدیم

♦ کنترل خوردگی توسط هیدروکسید سدیم ( NaoH )

 

 

 

۵
از ۵
۲۸ مشارکت کننده

نظرات شما با احترام و در کمترین زمان ممکن پاسخ داده خواهد شد

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش